Menu Sluiten

Logistiek assistent

De opleiding​

In deze opleiding leer je alle vaardigheden die nodig zijn als logistiek assistent in ziekenhuizen en zorginstellingen. 

Dit zijn enkele mogelijke beroepen die je na de opleiding kan uitoefenen: 

Het vakkenpakket

Het vakkenpakket bestaat uit algemene en sociale vorming (ASV) en beroepsgerichte vorming (BGV). 

De leerstof in het pakket ‘algemene en sociale vorming’ bestaat uit projecten die het algemeen en sociaal functioneren van de leerlingen bevorderen. 

We werken in deze lessen ook aan het onderhouden en verruimen van de reeds verworven kennis en vaardigheden.

Dit gebeurt in de vakken godsdienst, lichamelijke opvoeding, rekenen, taal, maatschappelijke vorming beeldende vorming, computerinitiatie. 

We verliezen hierbij nooit de band met de beroepsgerichte vorming uit het oog. De leerkrachten werken nauw samen, waarbij de ASV-leerkrachten de BGV-werking sterk ondersteunen. 

Het BGV-pakket in de opleiding logistiek assistent focust op de volgende vaardigheden: 

  • eigen werkzaamheden plannen,
  • eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren,
  • een werkmethode opvolgen,
  • een administratie bijhouden,
  • materialen en grondstoffen herkennen.

    Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral:
    • afval en restproducten sorteren en verwijderen,
    • met gevaarlijke stoffen weten om te gaan.

  • Bijkomend: ‘initiatie in zorg’. Hier leer je: 
    – met kinderen en oudere zorgvragers omgaan
    – algemene principes rond zorgvisie toepassen
    – andere zorgverstrekkers bij zorgverlening helpen
    – elementaire hulp bieden en inroepen.

  • het belang van het huishouden uitleggen,
  • maaltijden bereiden,
  • textiel, kleding en schoeisel onderhouden,
  • basisprincipes van interieurinrichting toepassen,
  • een woning onderhouden.
  • basiselementen in verband met gezondheid verwoorden,
  • basisprincipes van lichaamshygiëne toepassen,
  • basisprincipes van zorg toepassen.
  • eenvoudige communicatietechnieken toepassen,
  • de eigen identiteit benoemen,
  • je in functie van de eigen leefwereld informeren,
  • met anderen omgaan,
  • met andere samenlevingsvormen en culturen omgaan,
  • je expressief uiten.
  • maaltijden voorbereiden, bedelen, toedienen, afruimen,
  • onderhoudstaken uitvoeren,
  • zorg dragen voor de persoonlijke bezittingen van de zorgvrager,
  • elementaire ondersteuning bieden bij het bewegen van de zorgvrager,
  • hulp inroepen,
  • materiaal aanvullen en transporteren,
  • animatieactiviteiten ondersteunen.

Extra's

Een warme sfeer. De leerlingen leren en werken in kleine groepen.  

Functioneel leren. De leerlingen verwerven zelfstandigheid via functionele taken en opdrachten (de afwas doen, keuken opruimen, boodschappenlijst afwerken in de winkel, koken…). 

Voldoende beweging. De leerlingen krijgen 2 keer per week lichamelijke opvoeding. Zij gaan ook geregeld op stap in de buurt van de school. Op de speelplaats is er voldoende ruimte om overtollige energie kwijt te geraken.  

Individueel traject. Alles wat we doen, doen we in functie van de ontwikkeling van de individuele leerling. Samen met de paramedici werken we voor elke leerling een individueel handelingsplan uit. 

Rust en kalmte wanneer nodig. Heeft de leerling een moeilijk moment, dan kan in samenspraak met paramedici of leerlingenbegeleiding een time-out moment ingelast worden. 

Paramedische begeleiding. Het paramedisch team biedt klassikale en individuele ondersteuning (kinesitherapie, logopedie, ergotherapie). 

Extramuros-activiteiten. We trekken er geregeld op uit: museumbezoek, stadswandeling of -spel, workshops zijn vaste waarden op de jaarkalender. 

Avonturenkamp.  In het kwalificatiejaar gaan we met de leerlingen op avonturenkamp. De sportieve activiteiten bevorderen de groepsgeest en leveren telkens weer fijne herinneringen op voor leerlingen en leerkrachten.