Menu Sluiten

Grootkeuken

Het vakkenpakket

Het vakkenpakket bestaat uit algemene en sociale vorming (ASV) en beroepsgerichte vorming (BGV). 

De leerstof in het pakket ‘algemene en sociale vorming’ bestaat uit projecten die het algemeen en sociaal functioneren van de leerlingen bevorderen. 

We werken in deze lessen ook aan het onderhouden en verruimen van de reeds verworven kennis en vaardigheden.

Dit gebeurt in de vakken godsdienst, lichamelijke opvoeding, rekenen, taal, maatschappelijke vorming beeldende vorming, computerinitiatie. 

We verliezen hierbij nooit de band met de beroepsgerichte vorming uit het oog. De leerkrachten werken nauw samen, waarbij de ASV-leerkrachten de BGV-werking sterk ondersteunen. 

Het BGV-pakket in de opleiding grootkeuken focust op de volgende vaardigheden: 

  • het voorkomen verzorgen,
  • taken veilig en hygiënisch uitvoeren,
  • producten en grondstoffen herkennen,
  • de toepasselijke opslag- en bewaartechnieken uitvoeren,
  • voor de hygiëne en het onderhoud zorgen,
  • werkzaamheden in de grootkeuken plannen en voorbereiden,
  • leveringen van grondstoffen behandelen,
  • gereedschap gebruiken en machines bedienen en onderhouden,
  • in team werken,
  •  Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral
    – sorteren en opslaan van verschillende soorten afval,
    – speciale werkkledij dragen.
  • de vereiste hoeveelheden ingrediënten inschatten,
  • vis reinigen,
  • verschillende snijtechnieken voor vlees, groenten en fruit uitvoeren,
  • verschillende kooktechnieken uitvoeren,
  • versnijden,
  • in porties verdelen,
  • helpen bij het voorbereiden en bereiden van gerechten.
  • grootkeukengerechten voorbereiden en bereiden,
  • een toonbankplan toepassen,
  • onder begeleiding de dienst verzorgen aan een toonbank in een grootkeukenrestaurant,
  • de klanten bedienen.

Extra's

Een warme sfeer. De leerlingen leren en werken in kleine groepen.  

Functioneel leren. De leerlingen verwerven zelfstandigheid via functionele taken en opdrachten (de afwas doen, keuken opruimen, boodschappenlijst afwerken in de winkel, koken…). 

Voldoende beweging. De leerlingen krijgen 2 keer per week lichamelijke opvoeding. Zij gaan ook geregeld op stap in de buurt van de school. Op de speelplaats is er voldoende ruimte om overtollige energie kwijt te geraken.  

Individueel traject. Alles wat we doen, doen we in functie van de ontwikkeling van de individuele leerling. Samen met de paramedici werken we voor elke leerling een individueel handelingsplan uit. 

Rust en kalmte wanneer nodig. Heeft de leerling een moeilijk moment, dan kan in samenspraak met paramedici of leerlingenbegeleiding een time-out moment ingelast worden. 

Paramedische begeleiding. Het paramedisch team biedt klassikale en individuele ondersteuning (kinesitherapie, logopedie, ergotherapie). 

Extramuros-activiteiten. We trekken er geregeld op uit: museumbezoek, stadswandeling of -spel, workshops zijn vaste waarden op de jaarkalender. 

Avonturenkamp.  In het kwalificatiejaar gaan we met de leerlingen op avonturenkamp. De sportieve activiteiten bevorderen de groepsgeest en leveren telkens weer fijne herinneringen op voor leerlingen en leerkrachten.